motorized lens - picture

لنز موتورایز در دوربین مداربسته چیست ؟

گاهی برای تصویر برداری از یک محدوده، نیاز به دوربین مداربسته ای داریم که امکان تغییر زاویه دید در آن وجود داشته باشد و کاربر دوربین در ساعت های مختلف روز، چندین بار با تنظیم دوربین در موقعیت های مختلف، اهداف متفاوتی را تحت نظر داشته باشد. در اینگونه مواقع، استفاده از دوربین مداربسته با لنز موتورایز یک پیشنهاد مناسب است. در این قسمت توضیحاتی در خصوص اینکه لنز موتورایز چیست، داده ایم پس با ما همراه باشید.

منظور از لنز موتورایز چیست ؟

یکی از انواع لنز هایی که در دوربین مداربسته مورد استفاده قرار می گیرد، لنز موتورایز است. این نوع لنز به نام های مختلفی از جمله لنز موتور دار، لنز زوم، Motorized Lens و … نامیده می شود. کاربر می تواند تصویر دوربین مجهز به لنز موتورایز را توسط NVR یا صفحه کنترل نرم افزار در کامپیوتر یا موبایل، بزرگنمایی ( Zoom In ) یا کوچک نمایی ( Zoom Out ) کند، به علاوه می تواند فوکس (وضوح دید) دوربین را نیز بصورت اتوماتیک و از راه دور انجام دهد. بطور کلی هر چه فاصله کانونی لنز بیشتر باشد، زوم روی تصویر بیشتر خواهد بود. عملکرد لنز موتوردار شبیه به لنز های متغیر ( وریفوکال ) می باشد با این تفاوت که در لنز موتورایز، زاویه دید، عمق میدان دید و فوکس دوربین توسط موتور الکتریکی لنز از راه دور توسط کاربر کنترل می شود.

نصب لنز موتورایز چگونه است؟

برای کنترل لنز موتورایز در سیستم تحت شبکه، نیاز به کابل مجزا برای فرمان لنز نداریم و می توان با استفاده از کابل شبکه، لنز موتور دار را کنترل کرد. اما در دنیای آنالوگ، برخی از برند ها برای کنترل لنز موتورایز نصب شده روی دوربین آنالوگ، نیاز به استفاده از دو رشته سیم مجزا دارند که به پورت RS-485  آنها وصل شده و لنز را کنترل می کند و برخی دیگر کنترل لنز موتورایز را بدون کابل کشی اضافه و از طریق همان کابل کواکسیال کشیده شده انجام می دهند.

زوم اپتیکال در دوربین های دارای لنز موتورایز چیست؟

هنگامی که از دوربین با لنز موتورایز استفاده می کنیم، کاربر می تواند با توجه به نیاز خود بر روی تصویر زوم کند. لنز موتورایز دارای فاصله کانونی مشخصی است ( به عنوان مثال 2.8 به 12 میلیمتر ) این بدین معناست که لنز برای ارائه تصویر با زاویه دید مناسب می تواند بین فاصله کانونی 2.8 میلیمتر تا 12 میلیمتر تنظیم شود. در این حالت زوم اپتیکال دوربین که به معنای زوم کردن روی تصویر بدون افت کیفیت است از تقسیم بالاترین فاصله کانونی بر پایین ترین فاصله کانونی لنز محاسبه می شود. در مثال فوق، زوم اپتیکال دوربین را می توان از تقسیم 12 بر 2.8 محاسبه کرد که حدودا برابر 4.3 برابر می باشد.

تفاوت لنز موتورایز با لنز وریفوکال

لنز وریفوکال و موتورایز دارای یک وجه اشتراک هستند و آن، قابلیت تغییر فاصله کانونی لنز توسط کاربر است. در لنز متغیر یا وریفوکال، اپراتور بصورت دستی فاصله کانونی لنز را تنظیم و مناسب ترین زاویه و وضح دید را تنظیم می کند در صورتی که در لنز موتورایز اپراتور بصورت الکترونیکی می تواند از راه دور، فاصله کانونی (زاویه دید دوربین) را تغییر و تنظیم کند و دوربین بصورت خودکار، فوکس (وضوح) تصویر را تنظیم می کند. البته در برخی از لنز های موتورایز، کاربر پس از تنظیم زاویه دید باید فوکس دوربین را نیز از راه دور بصورت مجزا تنظیم نماید اما معمولا فوکس در دوربین های با لنز موتور دار بصورت اتوماتیک توسط دوربین و در بهترین حالت تنظیم می شود.

سخن پایانی

ممنون که تا پایان این مقاله همراه ما بودید امیدواریم که این مقاله رای شما مفید واقع شده باشد و متوجه شده باشید که لنز موتورایز در دوربین مداربسته چیست. چنانچه قصد خرید دوربین مداربسته را دارید می توانید وارد بخش فروشگاهی سایت امن الکترونیک شوید و سفارش خود را ثبت کنید تا همکاران ما در اسرع وقت سفارش شما را درب منزلتان تحویل دهند. همچنین اگر هنگام خرید دوربین مداربسته، دچار سردرگمی شده اید، می توانید از طریق بخش ارتباط با ما، با کارشناسان ما در ارتباط باشید تا مناسب ترین دوربین مداربسته را به شما معرفی کنند.

  • rojan
  • شهریور 3, 1398
  • 267 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه